صفحه اصلی » پروژه های مهندسی » استفاده از خدمات مهندسی مشاور در مطالعات موردی سیستم حمل و نقل اتوبوس درون‌شهری تهران

کارفرما: معاونت سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران

هدف پروژه:

  1. امکان‌سنجی و مطالعات اجرایی ایجاد، تغییر مسیر یا حذف خطوط اتوبوس‌رانی
  2. امکان‌سنجی و مطالعات اجرایی ایجاد، جابجایی یا حذف ایستگاه‌های اتوبوس
  3. جانمایی و طراحی پارک‌سوارها و پایانه‌های اتوبوس‌رانی
  4. برداشت، جمع آوری، تدوین و تحلیل اطلاعات مربوط به خطوط و ایستگاه‌های اتوبوس
  5. مطالعات ساماندهی پایانه‌های اتوبوس‌رانی

3

خروجی های پروژه:

  1. ارائه شاخص‌های عملکردی برای ارزیابی یک خط اتوبوس و محاسبه این شاخص‌ها برای تمامی خطوط اتوبوس شهر تهران
  2. ساماندهی خطوط اتوبوس و مشخص کردن مشکلات خطوط و ارائه راهکار در جهت رفع آن
  3. بررسی پایانه های اتوبوس‌رانی و ساماندهی آنها
  4. مطالعات موضوعی در رابطه با خطوط اتوبوس در سطح مناطق

33

شرح پروژه:

  • با توجه به افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی و همچنین راه‌اندازی خطوط اتوبوس تندرو در سایر شهرها، انجام مطالعات موردی برای رفع مشکلات آنها نیاز می‌باشد. استفاده از این مطالعات برای ایجاد هر خط جدید و یا برای ساماندهی خطوط پیشین مورد نیاز می‌باشد.

با توجه به توسعه حمل و نقل همگانی انبوه مانند مترو و بی‌ار‌تی،کل شبکه حمل و نقل عمومی نیاز به اصلاح دارد. این اصلاحات می‌تواند برای کل شبکه همگانی انجام گیرد که در قالب این پروژه نمی‌گنجد. در این پروژه هر خط به عنوان جزئی از شبکه بررسی شده و تاثیرات آن بر روی کل شبکه تحلیل می‌گردد. هدف از این کار ایجاد دسترسی بهتر و سریعتر برای پاسخگویی به تقاضا می‌باشد. این تقاضا می‌تواند به صورت تقاضای استفاده از خطوط انبوه باشد که در این مورد خط مورد نظر به عنوان فیدر عمل می‌نماید و یا خط برای پاسخگویی به تقاضای مبدا و مقصد بررسی گردد.

در این مطالعات وضعیت خطوط به صورت موردی تحلیل شده و تاثیرات حذف یا تغییر مسیر آنها بر روی بهبود شبکه خطوط بررسی می‌گردد. همچنین در صورت نیاز به ایجاد خط جدید، با استفاده از نرم‌افزار پارامترهای شبکه خطوط اتوبوس تحلیل شده و تاثیرات خط جدید بر روی این پارامترها بررسی می‌گردد.

موارد و مشکلات موجود به دو صورت شناسایی شده و به مشاور ابلاغ می‌گردد. در روش اول مناطق اتوبوسرانی با بررسی خطوط منطقه خود و وضعیت پاسخگویی خطوط به تقاضا، مشکلات موجود را جمع‌آوری نموده و بر اساس اولویت، از طریق کارفرما به مشاور ابلاغ می نمایند.

در روش دوم شرکت مشاور به بررسی خطوط شبکه به صورت موردی پرداخته و در صورت وجود مشکلات با هماهنگی مناطق، در جهت انجام مطالعات برای رفع مشکل اقدام می نمایند. این مشکلات شامل موارد زیر می‌باشد:

مشکلات خط، شامل مسیر خط، تعداد مسافرین خط، حذف یا ایجاد خط می‌باشد.

مشکلات ایستگاه‌ها، شامل ایجاد ایستگاه، حذف ایستگاه، جابجایی ایستگاه، بررسی وضعیت فیزیکی ایستگاه و اطلاع‌رسانی در ایستگاه‌ها می‌باشد.

مشکلات پایانه‌ها: شامل جانمایی پایانه‌های جدید، افزودن خط به پایانه، حذف خط از پایانه و تغییر مکان پایانه می‌باشد.

333

3333

  • تماس با ما

    مهندسین مشاور راهبرد تردد فردا

    تلفکس: ۰۲۱۷۷۱۳۱۳۷۸

    ساعت کاری : روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ الی۱۷:۳۰

    نشانی دفتر مرکزی : تهران، میدان رسالت ، ابتدای خیابان هنگام ، خیابان سهند ، پلاک ۱ ، طبقه دوم ، واحد 6

     

  • اهداف و مأموریت ها

    مأموریت شرکت:
    مأموریت ما ارائه خدمات مشاوره، طراحی و نظارت در انواع پروژه های عمرانی و سایر پروژه های فنی و مهندسی است. در این راستا، افزایش توان فنی و مزیت رقابتی در خصوص پیشنهادهای شرکت برای کارفرمایان مختلف با استفاده از خدمات برتر و نوآورانه بر پایه آخرین روش ها، تئوری ها و شیوه های عملی مدنظر مدیران شرکت است.

    چشم انداز شرکت:
    چشم انداز ما تبدیل شدن به شرکت پیشرو در ارائه با کیفیت و هدفمند خدمات مشاوره، طراحی و نظارت در انواع پروژه های فنی و مهندسی است.

  • RTF در یک نگاه

    مهندسین مشاور راهبرد تردد فردا فعالیت خود را بر ارائه هر چه بهتر خدمات مشاوره، طراحی و نظارت در انواع پروژه های عمرانی معطوف نموده است و با بهره گیری از مدیران و کارشناسان خبره این حوزه سعی بر آن دارد تا نقش موثری در تامین خدمات فنی و مهندسی کشور ایفا کند.